Kroky k desegregaci
Kdo má šanci uspět?
Desegregaci může zvládnout většina českých měst, které zřizují víc škol. Pro všechny obce a města však platí, že úspěch tamních dětí ve vzdělávání a v životě závisí především na kvalitě činností škol a tom, co a jak dobře se v nich děje (ČŠI 2020, Němec 2020).
Data ukazují (Úřad vlády ČR 2019), že je možné přibližně určit maximální podíl romských a dalších vyloučených dětí ve třídě. Po jeho překročení hrozí, že ostatní rodiče začnou své děti hromadně přehlašovat na jiné školy, nebo se jinak snažit, aby jejich děti nechodily do “romské školy”. Lze doporučit, aby v rámci jedné školy zastoupení romských znevýhodněných žaků nepřekračovalo 10-15 %, v rámci třídy pak maximálně 4 žáky. Velká část segregovaných škol se ale nachází v obcích a oblastech, kde je do cca 8 % romských znevýhodněných dětí. V nich lze dosahovat i ideálnějšího zastoupení do 2 žáků na třídu. To je počet, který podle výzkumů nevadí 85 % rodičů z majority (Čada a Hůle 2019). Potřeba je však zapojení všech škol.
Čtyři základní předpoklady úspěchu vzdělávání romských dětí:
1. Na začátku stojí leadership (ze strany politického vedení města, vedoucích úředníků, ředitelů škol či alespoň vedení organizací terénní sociální práce) a přesvědčení o správnosti sdílení vyloučených dětí a žáků mezi mateřskými i základními školami a jeho dlouhodobém pozitivním dopadu pro všechny. Protože cílem není podpora pouze vyloučených žáků, ale práce na co nejkvalitnějších školách pro všechny děti.
2. Zásadní je koordinace a společné řešení výzev a problémů. Zapojovat se musí zejména zřizovatelé škol (odpovědní úředníci, politici), školy a školská zařízení (vedení, pracovníci školních poradenských pracovišť i školského poradenství, učitelé) a lidé ze sociální práce, služeb či dalších organizací (neziskové organizace, OSPOD, Úřad práce, policie). Cílem je včas zachytit riziko vzdělávacího neúspěchu dětí a vyloučených rodin či celých romských komunit. To vše na základě plánu.
3. Obce musí mít vůli a kapacity pro kvalitní práci s vyloučenými romskými a dalšími dětmi, rodinami a komunitou. Na úrovni včasné péče, předškolního vzdělávání či konkrétně mateřských škol jde hlavně o spolupráci a získání jejich důvěry pro vzdělávání. V případě základního vzdělávání jde o širší práci s žáky v rámci školního i mimoškolního vzdělávání (doučování, kroužky, volnočasové aktivity). To by měla doplňovat i práce v rodinách s nestabilním prostředím. Nesmíme zapomenout na stabilitu bydlení, prevenci oddlužení a další podporu.
4. Celá desegregační snaha se neobejde bez podpory kvalitní pedagogické práce mateřských a základních škol a jejich celkové připravenosti na vzdělávání sociálně vyloučených dětí (včetně kompletní personální podpory učitelů dalšími pracovníky – asistenty, speciálními či sociálními pedagogy a dalšími). Vymezení kvality činností škol může vycházet ze standardizovaných a často závazných popisů (např. Kvalitní škola – ČŠI, Pyramida kvalitní – inkluzivní školy) nebo z komplexnějších vzdělávacích programů (např. Začít spolu, Cyril Mooney, Dobrý začátek a dalších). Vysoká kvalita se týká rovněž služeb mimoškolního, dalšího neformálního a především nízkoprahového (tj. dostupného) vzdělávání.
Shrnutí kroků k desegregaci
Sdílejte vizi efektivnosti desegregace, zmapujte a rovnoměrně rozdělte vyloučené děti do všech škol
- Zjistěte, zda-li má většina klíčových hráčů (politické vedení města, úřednické vedení, ředitelé škol, pracovníci sociální práce a služeb či další) sdílenou vizi o efektivnosti desegregace. Cílem je, aby byla realizace desegregace udržitelná.
- Zjistěte (od ředitelů škol) počty vyloučených dětí a žáků v MŠ a ZŠ a navrhněte spádovost škol (ulice, vchody) tak, abyste zajistili rovnoměrné rozdělení dětí a žáků do škol. Celý proces rozdělení plánujte s delším předstihem.
- Průběžně mapujte situaci a případně upravte nastavení spádových obvodů škol.
- V případě nenaplněnosti některé ze segregovaných škol – realizujte její zrušení či její úplnou obnovu. Podrobněji popsáno v intervenci
- Nenechte vše pouze na vzdělávání – zásadní je propojení řešení s politikou bydlení a distribucí sociální zátěže na celé území samosprávy. Podrobněji popsáno v intervenciPodrobněji popsáno v intervenciPodrobněji popsáno v intervenci
Setkávejte se a připravte školy na vzdělávání vyloučených dětí
- Vytvořte strategickou skupinu, která bude zaměřena na mapování a řešení všech aktivit spojených s rozdělením vyloučených dětí. Podrobněji popsáno v intervenci
- Určete lídra této skupiny, jehož/jejímž úkolem bude řídit náplň, monitorovat problémy a vyjednávat řešení. Podrobněji popsáno v intervenci
- Vytvořte strategický plán pro školy, který je provede a připraví na vzdělávání vyloučených dětí za využití různých typů intervencí úspěšné desegregace. Podrobněji popsáno v intervenci
- Podporujte nekonkurenční kulturu a spolupráci škol.
Zajistěte doučování, volnočasové aktivity pro děti i terénní práci s rodinami
- Zaveďte či podpořte doučování vyloučených dětí především ve školách, popř. v klubech či v rodinách. Podrobněji popsáno v intervenci
- Rozvíjejte široké aktivity mimoškolního vzdělávání pro všechny děti (hudba, tanec, sport či další zájmové aktivity) opět hlavně ve školách. Podrobněji popsáno v intervenci
- Vytvořte předškolní centra, kluby či dětské skupiny pro děti a rodiče před nástupem do MŠ a zjistěte jejich účast v předškolním vzdělávání . Podrobněji popsáno v intervenci
- Podpořte terénní sociální práci pro vyloučené rodiny s dětmi. Podrobněji popsáno v intervenci
- Realizujte setkávání o připravovaných či už realizovaných proinkluzivních opatřeních na škole a jejich významu pro všechny rodiče. Podrobněji popsáno v intervenci
Podpořte kvalitní pedagogickou práci škol
- Zajistěte kvalitní pedagogickou práci škol, a to za pomocí inkluzivní vize, cílů a širokého vymezení činností kvalitní školy a ověřených programů (Kvalitní škola od ČŠI, Pyramida kvalitní – inkluzivní školy, Začít spolu, Cyril Mooney, Dobrý začátek, Feuersteinův program instrumentálního obohacení a další). Podrobněji popsáno v intervenci
- Vybírejte a hodnoťte ředitele s důrazem na inkluzivní fungování školy. Podrobněji popsáno v intervenci
- Zajistěte profesní rozvoj a další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzivního vzdělávání. Podrobněji popsáno v intervenci
- Zajistěte hladký přechod a spolupráci při přechodu z MŠ do ZŠ. Podrobněji popsáno v intervenci
- Zajistěte bezplatné obědy, adaptační kurzy, pomůcky, exkurze a výlety pro děti, které si je nemohou dovolit. Podrobněji popsáno v intervenci
- Spolupracujte mezi školami doma i v zahraniční.
- Podpořte kvalitní kariérové vzdělávání a aspirace dětí již od předškolního vzdělávání. Podrobněji popsáno v intervenci
Zajistěte plnou personální podporu mateřských a základních škol
- Zajistěte funkční školní poradenské pracoviště na každé mateřské a základní škole. Podrobněji popsáno v intervenci
- Plně ho personálně vybavte, což zahrnuje kvalitní činnost a spolupráci: výchovného poradce, školního metodika prevence, speciálních pedagogů, psychologů a sociálních pedagogů, asistentů pedagoga a školních asistentů. Mezi malými školami je pozice možné sdílet.
- Zajistěte spolupráci poradenských pracovníků s dalšími podpůrnými aktéry: pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně-pedagogickém centrem, střediskem výchovné péče, dětskými lékaři (pedopsychiatr, psycholog, pediatr, neurolog apod.), soudy, státním zastupitelstvím, Policií ČR a městskou policií, odděleními sociálně-právní ochrany dětí a odbory sociální péče, nestátními neziskovými organizacemi a dalšími aktéry.
- Zajistěte metodické vedení školních poradenských pracovišť a dbejte na další vzdělávání podpůrných pracovníků napříč školami. Podrobněji popsáno v intervenci