Vymezení vize a strategie školy a proměna školního vzdělávacího programu
Popis intervence
Vize kvalitní inkluzivní školy by měla být podpořena strategií či koncepcí školy, která staví na rozvoji kvality činností vycházejících ze závazného modelu Kvalitní školy ČŠI (či např. Pyramida kvalitní – inkluzivní školy) a promítá se do školního vzdělávacího programu. Ten v sobě rovněž zahrnuje prvky ověřených programů, které efektivně pomáhají dětem ze socioekonomicky slabších rodin (např. Dobrý začátek, Začít spolu, Hodnotové vzdělávání Cyril Money, Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování a další).
Kde hledat inspiraci?
Základní metodické ukotvení a příklady dobré praxe modelu Kvalitní škola jsou k dispozici na metodickém portálu ČŠI.
Příklady podpory zavedení programů Dobrý začátek či Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování je možné nalézt v publikaci Metodický manuál pro rozvoj inkluzivního a kvalitního vzdělávání na místní úrovni – Principy a příklady dobré praxe (str. 77-81, 113-117).
Na co si dát pozor?
Základním předpokladem úspěchu je vytvoření kultury spolupráce celé sborovny a v návaznosti dalších aktérů (především rodičů). Ta staví na zajištění bezpečné komunikace a prostředí, ve kterém je možné reflektivně sdílet zkušenosti z vlastní pedagogické práce a možnostech jejího posunu s cílem naplnění vize rozvoje a podpory učení všech dětí.
Častým problémem zde bývá, že osoba, která je zodpovědná za tvorbu vize (většinou ředitel), přecení, do jaké míry jsou učitelé srozuměni s vizí školy. Je nutné se k vizi pravidelně vracet a reflektovat ji, popř. její praktický vliv na výuku.