Spolupráce školy a školského poradenského zařízení
Popis intervence
Spolupráce škol a poradenských zařízení (PPP, SPC) zvyšuje pravděpodobnost, že romští a další vyloučení žáci budou mít přístup k odbornému poradenství a potřebným podpůrným opatřením. Je důležité, aby sociální deprivace, která je statisticky mezi romskými žáky vyšší, nebyla klasifikována jako zdravotní postižení, ale jako “odlišné kulturní podmínky”. Poradenská zařízení mohou školám kromě diagnostiky a podpůrných opatření nabídnout celou řadu intervencí pro podporu vzdělávání (od proměny pedagogické práce s dětmi a žáky – např. IVP, po personální podporu – např. AP). Na druhou stranu je potřeba opatrně zacházet se snižováním očekávaných výstupů – tedy cílů vzdělávání – na romské žáky. Užší spolupráce škol a ŠPZ pomáhá škole lépe metodicky uchopit, jaké podpůrné opatření lze a je nutné využít.
Kde hledat inspiraci?
Příklad úspěšné spolupráce, která primárně stojí na ochotě ŠPZ poskytovat služby přímo ve škole (terénní práce), nabízí Metodický manuál pro rozvoj inkluzivního a kvalitního vzdělávání na místní úrovni – Principy a příklady dobré praxe. Základní metodické ukotvení a příklady dobré praxe modelu Kvalitní škola jsou k dispozici na metodickém portálu ČŠI.
Na co si dát pozor?
Velmi důležitá je maximalizace podpory prostřednictvím diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb z důvodu odlišného kulturního prostředí a jiných životních podmínek (SVP KŽV). Za užití vhodných diagnostických (dynamických) postupů je takto eliminována diagnostika zdravotních znevýhodnění – především lehkého mentálního postižení, která vede k častějšímu přeřazení do speciální třídy/školy.
Je nutno informovat rodiče, že rozhodnutí ŠPZ je závazné pro školu, která musí poskytnout podporu, ale není závazné v rámci doporučení, kde by mělo dítě studovat (běžná vs. speciální třída). Jako zásadní se jeví rovněž omezit účelová propojení škol a školských zařízení (typicky SPC), která vedou k vyčleňování sociálně znevýhodněných žáků do speciálních tříd a škol.
Spolupráce škol a ŠPZ je spojena s metodickým vedením pedagogů a dalším pracovníků školy v podpoře znevýhodněných žáků prostřednictvím podpůrných opatření. Žádoucí je zajistit, aby ŠPZ kromě diagnostiky mělo prostor pro práci s učiteli a dětmi či žáky přímo škole. Příkladem zajímavé praxe je například sdílení úvazků pracovníků ŠPZ ve spolupracujících školách (viz zkušenosti z Litvínova), které vedou k vyšší podpoře znevýhodněných žáků.
Výzkumná verifikace
Portugalská studie ukazuje, že kooperace mezi aktéry (7 aktéru), zejména pak předávání informací, výrazně pomáhá při zvyšování školní docházky a je pozitivně vnímána všemi aktéry.