Sdílení zkušeností pedagogů
Popis intervence
Cílem je podpořit pedagogy mateřských i základních škol v rozvoji kompetencí pro podporu individuálního přístupu k dětem a ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově různorodé skupiny dětí, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol/školských zařízení. Takováto výměna může probíhat jak online, tak formou fyzických návštěv škol. V případě, že je zvolena fyzická varianta, může probíhat proces následovně: Pedagogický pracovník ve spolupráci s vedením „vysílající“ mateřské nebo základní školy identifikuje oblast, ve které chce rozvíjet své znalosti a dovednosti. Na základě toho vyberou „hostitelskou“ školu/školské zařízení a tu osloví s žádostí o spolupráci. Na hostitelské škole bude s pedagogem z vysílající školy spolupracovat pedagog-průvodce. Vždy se musí jednat o jinou školu/školské zařízení. Na návštěvu by měla navazovat reflexe a zpracování zkušeností a poznatků. Ty by se měly dále sdílet v rámci pedagogického sboru. Vedení školy celý proces sleduje a vyhodnocuje.
Kde hledat inspiraci?
Praxi v učení se mezi základními školami je možné sledovat v přístupu ZŠ TGM Svitavy, kde s cílem tvorby strategie rozvoje školy, proměny ŠVP a posílení kvality pedagogické práce ředitel s částí pedagogů navštívil v ČR zhruba 15 špičkových či inspirujících škol (popsáno v rámci příkladů dobré praxe metodiky MMR).
Na co si dát pozor?
Zásadní je především společný výběr spolupracujících škol a pedagogů, který zahrnuje vedení školy i samotné učitele.
Vybraná škola musí sdílet cíle integrace romských a dalších vyloučených žáků a musí s nimi mít podobnou zkušenost za srovnatelných podmínek, jinak hrozí neefektivní či kontraproduktivní přístup k problematice.