Hrazené stravování a úhrada dalších nákladů spojených se vzděláváním v MŠ a v ZŠ
Popis intervence
Školní stravování je velice důležité z mnoha ohledů. Oběd ve školní jídelně či v mateřské škole u mnoha dětí zajišťuje jediné teplé jídlo dne, které navíc odpovídá výživovým normám pro dítě určitého věku, ovlivňuje stravovací návyky a může kompenzovat nedostatky domácího stravování. Školní stravování má také socializační funkci – pomáhá začleňování dítěte do kolektivu. Zásadní překážkou účasti vzdělávání však mohou být i další ekonomické bariéry – např. nákup pomůcek či účast na mimořádných extrakurikulárních aktivitách (výlety, exkurze).
Kde hledat inspiraci?
Podporu poskytování obědů zdarma lze čerpat přes organizaci Women for women (výzva MŠMT) a z výzvy MPSV. Celkové shrnutí výčtu oblastí i cest k překonání finanční situace shrnuje tematická zpráva ČŠI: Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky. Kromě oblastí obsažených v jiných kartách patří mezi opatření dobré praxe např. na 1. stupni zajištění pomůcek ve škole, při hodině zase náhradní pomůcky k dispozici.
Na co si dát pozor?
Zajistit, aby děti, které mají na jídlo nárok, na obědy/snídaně chodily. S tím souvisí i komunikace s rodiči, aby chápali smysl a přínos obědů/svačin zdarma. Je však také možné, že škola není do žádného z programů obědů zdarma zapojena a v tu chvíli oběd zdarma rodiny nedostanou, i kdyby na něj dle programu nárok měly.
Finanční nenáročnost by měla obecně být kritériem výběru akcí školy, finančně náročnější akce (např. adaptační kurzy) by se měly konat jen v případě zajištění grantu, aby se jich mohli zúčastnit všichni žáci.
Výzkumná verifikace
Výzkum dlouhodobě ukazuje, že děti, které jsou hladové, se hůře učí (Sunram-Lea a kol. 2001). Studie z USA i Velké Británie dokládají, že zavedení snídaní a obědů zdarma zlepšilo učení a výsledky dětí, a to především těch znevýhodněných.