Funkční školní poradenské pracoviště
Popis intervence
Školní poradenské pracoviště představuje vzájemně propojený celek výchovné oblasti školy (výchovné a kariérové poradenství) a preventivní oblasti školy (primární prevence). Jeho hlavním cílem je poskytování poradenských služeb ve škole. Klíčové je plné personální obsazení a koordinace spolupráce výchovného poradce, školního metodika prevence, ředitele školy, třídních učitelů, speciálních pedagogů, psychologů a sociálních pedagogů, popř. dalších aktérů. Plné obsazení a zajištění je základním nástrojem integrace a podpory romských a dalších vyloučených žáků. Zároveň je zásadní zajistit spolupráci poradenských pracovníků s dalšími klíčovými aktéry – pracovníky ŠPZ, OSPOD, NNO a sociálními pracovníky atd.
Kde hledat inspiraci?
Základní vymezení působnosti školského poradenského pracoviště je možné najít v materiálech NPI ČR nebo výstupech projektu Rozvoj rovného přístupu ke vzdělání ve městě Ostrava.
Na co si dát pozor?
Klíčové je zajištění financování všech potřebných pozic školního poradenství. Jak upozorňuje ČŠI, je nutné zajistit stabilitu těchto pozic, jejich profesní rozvoj a celkové propojení v jednom školním týmu za účelem podpory vzdělávání všech dětí a žáků. Důležité je zahrnutí do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Pro menší školky a školy je nerealistické mít celé vlastní poradenské pracoviště, takže je nutné koordinovat se s dalšími školkami a školami.
Výzkumná verifikace
Zkušenosti ze zahraničních vzdělávacích systémů potvrzují význam podpůrných pedagogických pozic. Např. dle komparativní studie Evropské komise je podpora dětí od školních psychologů či jiných odborných specialistů nejběžnějším typem intervence pro jejich úspěch ve vzdělávání a vyrovnávání vzdělávacích šancí (European Commission/EACEA/Eurydice, 2020, s. 18). Tato personální podpora v posledních letech roste (OECD, 2019), přičemž je dostupnější v zemích, které se pravidelně umisťují mezi státy s nadprůměrnými vzdělávacími výsledky, např. v rámci mezinárodního testování PISA (OECD, 2020, s. 87-108).