Školní družina, klub či kroužky přímo v ZŠ dostupné všem žákům
Popis intervence
Podpora účasti romských a dalších vyloučených dětí a žáků ve školních družinách. Vytváření nových a podpora stávajících školních klubů a kroužků (aktivit neformálního, zájmového, mimoškolního vzdělávání) ve školách, které se bude orientovat na širokou paletu oblastí – např. umělecké, sportovní, další volnočasové aktivity. Cílem je všeobecný rozvoj dětí a jejich dovedností (komunikace, spolupráce atd.). U dětí z rodin s nízkým socioekonomickým statusem tyto aktivity kompenzují obtíže při učení doma a děti si osvojují reálie jinak dětem běžně dostupné. Tyty aktivity by měly vždy navazovat na a být vždy součástí podpory ve formě doučování (viz návazné karty).
Kde hledat inspiraci?
Metodickou oporu pro účast vyloučených, romských a dalších dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v aktivitách neformálního (zájmového, volnočasového atd.) vzdělávání nabízí metodiky organizace Člověk v tísni či Nové školy, o.p.s. (s. 43).
Obecně platí, že zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do volnočasových aktivit a kroužků realizovaných školou je žádoucí z několika dobrých důvodů:
1. Pomocí mimoškolních aktivit dále rozvíjí školní vzdělání, například pokud hudební kroužek navazuje na obsahy předmětu hudební výchova.
2. Je prevencí před nežádoucím trávením volného času u žáků, kteří se z různých důvodů nemohou účastnit jiných volnočasových aktivit.
3. Posiluje vztah ke škole jako instituci, ve které žáci – díky kroužku – zažívají zábavné a pro ně atraktivní aktivity (viz Němec a kol., 2014, 2019).
Inspirací může být Klubík na ZŠ Ruská v Litvínově.
Na co si dát pozor?
Zajištění kvalitního personálu (pedagogické dovednosti), který má neformální vzdělávání realizovat, přičemž cílem by mělo být zajištění kvalitních pedagogů.
Rizikem je také malá důvěra rodičů v tyto aktivity a návazná neúčast nejpotřebnějších dětí a žáků, přičemž zde je řešením strukturovaná komunikace celého školního týmu a získávání důvěry rodiny pro tyto aktivity.
Výzkumná verifikace
Studie z Velké Británie říkají, že mimoškolní aktivity mají mírný pozitivní efekt na úspěch vzdělávání a na motivaci studovat. Oba tyto efekty jsou silnější u žáku z rodin s nízkým socio-ekonomickým statusem. Nejefektivnější byly akademické kroužky, následovány sportovními a nejmenší efekt byl u kroužků volnočasových. Mechanismus fungování těchto procesů není ještě dobře chápán.