Doučování žáků základních škol ohrožených školním neúspěchem přímo ve škole
Popis intervence
Tato intervence staví na vytipování a doučování žáků 1. a 2. stupně, kterým hrozí školní neúspěch. Tomu se snaží předcházet a snižuje tak pravděpodobnost předčasného odchodu ze vzdělávání. Doučování může provádět pedagogický i nepedagogický pracovník a typicky probíhá v klubech po škole nebo formou konzultačních hodin. Je důležité, aby doučování nebylo nabízeno jen na úrovni deklarace. Škola by měla učinit další kroky, aby zajistila, že romští a další vyloučení žáci budou nabídky skutečně využívat. V řadě případů nemají školy možnost zajistit doučování a volnočasové aktivity pro žáky se sociálním znevýhodněním z vlastních zdrojů – chybí jim potřebné financování i dostatek pedagogů, kteří by se mohli do těchto aktivit nad rámec vyučování zapojit. V takových případech pomáhá nastavení užší spolupráce mezi školou a neziskovými organizacemi v regionu – spolupráce, ve které škola může například poskytnout potřebné prostory a podpořit účast žáků, nezisková organizace pak zajistí lektory a minimální financování potřebných pomůcek.
Kde hledat inspiraci?
Zkušenosti s doučováním přímo ve školách nabízí např. základní školy ve městě Krnov. Další doporučení a shrnutí dobré praxe nabízí kapitola 4 publikace Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání od Nová škola, o.p.s. či příručka Mají na to – Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ organizace Člověk v tísni. Pomoci může i web doucovani.edu.
Na co si dát pozor?
Ideální je zajištění doučování pedagogy, kteří dětí učí ve škole. Cílem by však nemělo být žáky přetěžovat i s ohledem na celodenní výuku. Vhodný je program založený na kombinaci práce na školních tématech a osvojování učiva, ale zároveň i aktivit neformálního (zájmového) vzdělávání. Ve chvíli, kdy doučuje někdo jiný, je potřeba úzká spolupráce se školou a sdílení informací o probraném učivu, nedostatcích atd.
Existuje zde nebezpečí, že doučování nahradí individuální přístup k žákům během hodiny – např. ověřování, zda žáci látku pochopili, procvičování a upevňování znalostí. To není žádoucí a je třeba dbát na udržení těchto aktivit v běžné výuce. Nakonec je také dobré nezapomenout, že ideální stav nastává, když není doučování vůbec potřeba, protože se dítě vše naučí ve škole.
Výzkumná verifikace
Studie ve Velké Británii říkají, že 85 % škol pokoušejících se o integraci romských žáku volí tuto strategii a v 16 % případů ji hodnotí jako nejefektivnější metodu.