Aktivní vyhledávání a oslovování rodin dětí k účasti v předškolním vzdělávání
Popis intervence
Rodiče dětí ze socioekonomicky slabých rodin z různých důvodů nejsou motivováni dětem předškolní vzdělávání zajistit nebo s nimi v domácím prostředí pracovat na zvýšení kompetencí a dovedností potřebných pro budoucí školní úspěšnost. Častými bariérami jsou finanční náročnost a transport dětí k poskytovatelům předškolní výuky.
Aby se zvýšila úspěšnost integrace těchto dětí v primárním vzdělávání, je nutné děti do předškolního vzdělávání zapojit. To je možné díky identifikaci těchto dětí různými aktéry, jako jsou doktoři či soc. pracovníci. Pomoci mohou terénní sociální pracovníci NNO, kteří dochází do rodin ohrožených sociálním vyloučením a motivují rodiče k zapojování dětí do předškolního vzdělávání.
Motivovat děti, respektive jejich rodiče, pak lze několika metodami, např. obědy či školními pomůckami zdarma nebo odvedením/svozem dětí.
Kde hledat inspiraci?
S aktivním vyhledáváním rodin počítal projekt “Podpora inkluze ve Slaném“, který získal cenu Eduína. Tento projekt se soustředí mimo jiné právě na účast dětí z vyloučených lokalit v předškolním vzdělávání. Cílem je získat děti ke vzdělávání navzdory časté důvěře a celkově složité sociální situaci rodiny.
Na co si dát pozor?
Pokud se děti neúčastní školního vzdělávání, je jejich situace často propojená s existenčními problémy v rodině. Je proto potřeba chápat situaci rodin a pomoc nabízet komplexně – např. současně s informacemi o možnostech státní sociální podpory atd.
Rodinám je také nutno vysvětlovat, že vzdělání bude mít pozitivní efekt na kvalitu života jejich dětí a proč má smysl, aby se zvýšila jejich ochota děti do předškolního vzdělávání posílat. Celkově je nutné získat důvěru vyloučených – především romských – rodin k mateřské škole jako instituci, která kvalitně pečuje o jejich děti. K tomu jsou ideální např. dále popsaná předškolní centra/kluby či dětské skupiny pro děti a rodiče.
Výzkumná verifikace
Předškolní vzdělávání má vysoký pozitivní dopad na vzdělávací dráhu dětí, především znevýhodněných (Kautz a kol. 2014). Informování rodičů bývá ve vzdělávacím kontextu často efektivní nástroj, nicméně neznáme studii, která by měřila pomoc rodinám s účastí dětí v předškolním vzdělávání.