Vzdělávací a další mimoškolní aktivity o víkendech či prázdninách
Popis intervence
Toto opatření je prioritně zaměřeno na žáky z rodin s nižším socioekonomickým statusem. Žáci z těchto rodin dlouhodobě dosahují horších výsledků z důvodu nízké podpory ze strany rodiny, nedostatečné jazykové kompetence, neznalosti jinak známých reálií, nemožnosti pracovat doma a podobně. Zprostředkování vzdělávacích příležitostí rozvíjejících čtenářskou a matematickou gramotnost během víkendů či letních měsíců kompenzuje několik těchto faktorů. Dále může opatření skrze snížení školní neúspěšnosti a motivaci k dalšímu vzdělávání v rámci těchto programů zabránit předčasnému odchodu ze vzdělávacího procesu. Vzdělávání je vhodné doplnit o pohybové aktivity.
Kde hledat inspiraci?
Tyto aktivity jsou často realizovány přímo školami, školskými zařízeními či NNO (např. nízkoprahové kluby), které se zaměřují na práci s romskými a dalšími vyloučenými dětmi.
Na co si dát pozor?
Zásadní je spolupráce se školami a romskými rodiči ve vytipování a motivaci dětí k účasti na aktivách. Cílem intervence zároveň není vytvořit další homogenní kolektiv, ale naopak děti propojovat. U mimoškolních aktivit se nabízí nejen propojení mezi vyloučenými a nevyloučenými dětmi, ale i napříč ročníky.