Speciální pedagog
Popis intervence
Speciální pedagog diagnostikuje speciální vzdělávací potřeby žáků a pomáhá vytvářet a zlepšit podmínky pro úspěšnou integraci těchto žáků (včetně romských a dalších vyloučených žáků). Součástí práce je spolupráce na tvorbě plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu pro každého žáka s potřebou podpůrných opatření. Klíčovou rolí je především podpora a metodické vedení učitelů či asistentů pedagoga v podpoře vzdělávání dětí a žáků se sociálním či kulturním znevýhodněním. Speciální pedagog je základem a případně vedoucím systému školního poradenství (především v ZŠ, případně i v MŠ).
Kde hledat inspiraci?
Komplexní metodické ukotvení nabízí Mají na to – Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ organizace Člověk v tísni.
Další metodickou oporu nabízí Průvodce ředitele školy, kde je popsána role speciálního pedagoga jako lídra školního poradenského pracoviště.
Další popis dobré praxe je k dispozici v kapitole 2 publikace Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání od Nové školy, o.p.s.
Financování pozice lze zajistit z evropských prostředků (nárokově či prostřednictvím šablon), prostřednictvím vlastního rozpočtu školy (v případě počtem žáků velkých škol), příspěvkem zřizovatele a případně (ovšem méně obvykle) jako podpůrné opatření.
Je možné uvažovat i o tom, jestli služby speciálního pedagoga nabídnout i mimo samotnou školu. Typicky např. u učebních oborů, kde úspěšné školy zapojují podpůrné pozice do služeb třeba v domově mládeže, kde jsou jejich žáci ubytovaní.
Na co si dát pozor?
Důležitá je propojenost činností speciálního pedagoga s ostatními podpůrnými pozicemi a především s činností jednotlivých učitelů v kvalitní pedagogické práci a podpoře sociálně či kulturně znevýhodněných žáků. To zahrnuje jejich průběžnou účast na DVPP zaměřeném na podporu sociálně znevýhodněných žáků.
Je nutné dát speciálnímu pedagogovi prostor na individuální podporu žáků. Také je nutné plně využít potenciálu speciálního pedagoga pro podporu motivace v učení žáků a jejich sociálního zapojení.
Výzkumná verifikace
Významu a práci speciálního pedagoga se studenty se sociálním znevýhodněním se věnuje ve studii Zbyněk Němec z Univerzity Karlovy (2019).