Doučování žáků v rodinách
Popis intervence
Děti vyrůstající v sociálně znevýhodněném prostředí se v porovnání se svými vrstevníky musí vyrovnávat s řadou handicapů. Doma často nemají potřebné zázemí pro přípravu do školy ani dostatečnou podporu ze strany rodiny. Jejich rodiče v některých případech vzdělání nevnímají jako důležité a nekladou důraz na výsledky ani pravidelnou školní docházku. Cílem doučování žáků v rodinách je nejen zlepšení školního prospěchu doučovaných dětí a předcházení předčasnému ukončení školní docházky, ale také celková „pedagogizace” rodinného prostředí – tedy snaha zapojit do mimoškolní přípravy i rodiče a ukázat jim, jak mohou s doučováním sami pomoci. Samotné doučování bývá zajišťováno pracovníky NNO, studenty SŠ i VŠ, dalšími dobrovolníky apod.
Kde hledat inspiraci?
Kompletní výčet organizací realizující programy doučování v rodinách nabízí Příručka Mají na to – Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ organizace Člověk v tísni (odkazující na desítky organizací typu Charita, IQ Roma servis, Romodrom, o.s., Tady a teď, o.p.s. a další).
Na co si dát pozor?
Doučování je často realizováno dobrovolníky, typicky studenty. Důležitá je proto supervize, metodické vedení a komunikace s rodinou a školou, aby bylo dosaženo co nejvyšší kvality. V pedagogické oblasti to konkrétně znamená např. koordinaci s učiteli žáka, aby se doučující mohl zaměřit na jeho slabé stránky nebo se seznámit s obsahem učiva, které již má umět. V mimopedagogických oblastech by se poté nemělo zapomenout například na potřebu diskrétního přístupu, jelikož doučující může mít přístup k mnoha citlivým osobním údajům.
Doučování bývá nejefektivnější v prvních ročnících. Čím později je potřeba doučování identifikována, tím obtížnější bývá nedostatky dohnat. Účinné může být i preventivní doučování u sociálně znevýhodněných žáků, u nichž je vysoké riziko školního neúspěchu.
Cílem doučování by také nemělo být pouze dohánět učivo. Mnohdy větší dopad může mít práce s motivací a well-beingem žáka.
Program je efektivní i pro majoritní žáky a je nutné, aby k němu měli také přístup, jinak hrozí negativní reakce od majoritních rodičů.