Adaptační kurzy pro všechny žáky ZŠ
Popis intervence
Akce určené pro nové třídy, případně i pro třídy, které se už znají. Důraz je kladen na vytvoření kolektivu a dobrých vztahů, rozvoj komunikace, poznaní ostatních i sebe. Cílem je budovat kolektiv dětí a lépe začlenit romské a další vyloučené děti mezi majoritní.
Kde hledat inspiraci?
Česká školní inspekce ve své publikaci (s. 27) zaměřené na Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky považuje adaptační kurzy za efektivní metodu pro předcházení konfliktů mezi žáky a osvojení hodnot a pravidel školy. Podmínkou je, že jsou zajištěné finance pro účast všech žáků.
Na co si dát pozor?
Kritériem pro výběr akcí školy by měla být finanční nenáročnost. Finančně náročnější akce (např. adaptační kurzy) by se měly konat jen v případě zajištění grantu, aby se jich mohli zúčastnit všichni žáci. Problém může být malá kapacita u NNO a komerčních subjektů, které adaptační kurzy poskytují. Jako řešení se nabízí vyškolení pracovníků a poskytování kurzů přímo na škole.
Další překážkou bývá velká obava rodičů romských a dalších vyloučených dětí z účasti na kurzech, především u mladších dětí. V takovém případě je klíčové navázaní intenzivního kontaktu s komunitou a rodinou – a to s využitím celého školního týmu, nikoliv např. jen třídního učitele – za účelem získání důvěry. Lze například začít s jednodenními aktivitami, které postupně budují důvěru rodičů a umožňují tak následně pořádat vícedenní kurzy. Pokud program disponuje pomůckami či materiály, které lze žákům zapůjčit, lze jej také využít pro oslovování dalších rodin v rámci dané komunity.